Hoe verander je je eetpatroon en dat van je kinderen?

Lees hier het verhaal van ervaringsdeskundige Janine

Janine zat diep in de schulden vanwege toeslagenaffaire, faillissement en scheiding. De wijkverpleegkundige vond dat haar 4 kinderen wel wat gezonder konden eten en raadde haar aan zich bij Viktor Vitamientje aan te melden. Dat is handig, dacht ze, want dan kunnen de kinderen in elk geval fruit meenemen naar school. Drie jaar later is hun eetpatroon compleet veranderd. Ze zijn niet alleen meer verse en gevarieerde groente /fruit gaan eten, maar ook drinken ze water i.p.v. zoete drankjes en zijn ze gestopt met suiker. De gevolgen zijn overduidelijk: ze zijn fitter, slanker en blijer. Daarbij heeft het samen kiezen, kopen en uitproberen van nieuwe groenten de band met en tussen de kinderen versterkt.    

Janine: “Dat jullie hulp zo’n verandering te weeg zou brengen, dat had ik nooit verwacht!”

Patroon

Bijna alle gezinnen die 3 jaar bij ons blijven, melden positieve veranderingen in eetpatroon en gezondheid. Daar is meer voor nodig dan alleen ons groente/fruit abonnement. Dat is wat deze gezinnen er zelf mee hebben gedaan. Het vergt doorzettingsvermogen, doelgerichtheid en discipline. Want patronen veranderen, is niet zo gemakkelijk.

Olifantenpad

Gewoontes zijn aangeleerd, zeggen wetenschappers. Gedrag dat positieve resultaten oplevert en vaak wordt herhaald, slijt in als olifantenpaadjes in je hersenen die je steeds opnieuw bewandelt. Totdat je er iets anders positiefs tegenover gaat zetten*. En dat is precies wat Janine deed in de supermarkt. Niet meer naar het snoep, waar de kinderen bij het zien, meteen gingen vragen om chocolade. En dat kocht ze dan, voor 1 euro. “Nee”, zei ze, “we hebben nu de Viktor Vitamientje kaart, dus we gaan naar de groente-afdeling.”  Ze mochten om de beurt kiezen welke groente, vooral iets nieuws om uit te proberen. En thuis gingen ze het met elkaar klaarmaken.

Rauw

Eerst vonden ze het niet lekker: “Het is zo rauw en hard, mama”. Ze kenden alleen de zachte, sponzige groente uit een pot. Smoren in zelfgemaakte tomatensaus, hielp. Na 6 weken waren ze gewend. Aangemoedigd door dit succes, deed ze de frisdrank de deur uit en dronken ze water. Ook dat ging goed.

Resultaat

Haar jongste zoon lustte alleen appels, nu eet hij alles. Er is geen groente die ze niet uitgeprobeerd hebben. Op tafel staat altijd een schaal met fruit waarvan ze onbeperkt mogen eten. Moeder, dochter en oudste zoon zijn afgevallen.

Haar kinderen zijn bijna tieners, zullen de gezonde eetgewoontes de pubertijd overleven? Janine denkt van wel.   

Advies

Welke tip heeft Janine voor andere ouders?

-Betrek de kinderen in de aankoop en laat ze zelf kiezen onder voorwaarde dat ze het dan ook moeten proeven.

-beloon met het favoriete fruit als ze iets goed gedaan hebben. Het mag dan ook duur zijn, zoals blauwe bessen.

 

*Lees hier meer over het wetenschappelijk onderzoek naar de macht van gewoontes in eetgedrag: https://blog.donders.ru.nl/?p=7002&