Superkok!

Groente en fruit hebben gezonde eigenschappen. Toch zijn er soorten die qua voedingswaarden met kop en schouders boven de rest uitsteken. In dit artikel acht toppers.

Blauwe besBlauwe bes: Een bron van vitamine K en dat is goed voor de botten. Nog een voordeel: blauwe bessen zijn een gulle leverancier van vezels, die essentieel zijn voor een goede darmwerking.

 

KiwiKiwi:Bevat meer vitamine C dan de sinaasappel én is rijk aan vitamine K. Ook is een kiwi een bron van foliumzuur. Vitamine C en foliumzuur zorgen mede voor een goede weerstand.

 

Framboos

Framboos: Een van de gezondste snoepjes die er zij. Deze vruchtjes zitten vol vitamine C, bevatten foliumzuur en ook nog eens veel vezels.

 


Sinaasappel

Sinaasappel: Ze staan bekend om hun vitamine-C gehalte. Ook zijn ze een bron van foliumzuur. De sinaasappel zorgt daardoor mede voor een goede weerstand.

AvocadoAvocado: Ja, deze vrucht bevat vetten. Het goede nieuws is dat dit voor het grootste deel enkelvoudig onverzadigde vetten zijn en die passen in een gezonde voeding. Nog meer pluspunten: avocado bevat vitamine B6, E, K, en koper.

Paprika


Paprika: 
Bevat vezels en voedingsstoffen en weinig calorieën. Rood, geel en groen zijn alle drie rijk aan vitamine C. De gele, rode en oranje variant zijn ook een bron van vitamine B6 en foliumzuur.

 

SpinzaieSpinazie: Deze bladgroente heeft veel gezonds in zich: onder meer indrukwekkende hoeveelheid vitamine K (goed voor de botten, foliumzuur en vezels.

Spruitjes

 

Spruitjes: In de winter kan ons lichaam wel eens een boost gebruiken. Zet spruitjes op het menu. Die bevatten veel goede stoffen: vezels, foliumzuur en vitamine C en K.

 

Bron: Groente & Fruit, uitgave van Albert Heijn

Lekkere gezonde recepten maken samen met je kinderen. Dat is natuurlijk superleuk en leerzaam. Met de Viktor Vitamientje pas koop je niet alleen groente en fruit, maar soms ook verse kruiden. Een van onze klanten stuurde ons dit filmpje. Zijn dochter is een echt topkokkie, zegt hij. Kijk en oordeel zelf 😊.